Det finns många saker att tänka på också efter att ett våtrumsarbete är utfört. Här har vi listat de viktigaste.
Kvalitetsdokument ska överlämnas till beställaren. Det är till exempel ett krav att överlämna en våtrumsanmälan när GVK-auktoriserade företag utför arbeten.
Våtrumsintyg ska överlämnas till konsumentkunder, d.v.s. när det finns ett avtalsförhållande mellan konsumenten och GVK-företaget.
Dokumenterad förkontroll och egenkontroll bör också lämnas, men det är inget krav utan görs efter överenskommelse mellan beställare och utförare.
Spara monteringsanvisningar och produktblad för de produkter som ingår i tätskiktskonstruktionen.
Skötselråd för ytskikten ska överlämnas.
Notera vilken utgåva av GVKs branschregler som våtrummet är byggt efter. Det är viktigt att veta i eventuella framtida försäkringsärenden.
Lagra eventuell fotodokumentation på ett åldersbeständigt sätt.
Det är mycket viktigt att alltid spara fakturan/slutfakturan. Vill man reklamera något i våtrummet måste man kunna visa fakturan. Reklamation måste ske inom skälig tid, vilket brukar vara max 2-3 månader, så att man inte riskerar att förvärra skadan.
Ansvarstiden för våtrumsarbeten regleras för privatpersoner av Konsumenttjänstlagen, KTjL, som säger att företaget har en 10-årig ansvarstid mot privatperson. För byggherrar och liknande gäller det avtal parterna tillämpat. Inom byggbranschen finns flera standardavtal (AB 07, ABM 07, AB-U 04 med flera) som reglerar garantier för material och utförande.